Om zoveel mogelijk misverstanden te voorkomen heb ik hieronder een algemene werkwijze opgesteld, in min of meer chronologische volgorde:

Het eerste contact; datumcheck!
Wellicht de belangrijkste vraag bij het eerste contact, meestal via e-mail: ben je nog beschikbaar op onze trouwdag? Wanneer ik die dag nog vrij ben zal ik een afspraak maken voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek, waarbij ik kan uitleggen wat ik zoal doe en voorbeeldalbums laten zien. De vrijdagen tussen mei en september zijn altijd erg gewild bij bruidsparen. Wees daarom op tijd met het boeken, bijvoorbeeld een halfjaar van te voren.

Offerte
Tijdens het kennismakingsgesprek zal ik een passende offerte maken welke ik direct na het gesprek per e-mail naar jullie stuur. Om een zo goed mogelijke prijsindicatie te kunnen maken heb ik wat aanvullende gegevens van jullie nodig; denk hierbij aan bij welke gelegenheden jullie allemaal foto’s willen hebben en waar de locaties zich bevinden. Ik werk met een all-in totaalpakket inclusief alle uren overdag. Willen jullie ook foto’s van het feest ’s avonds? Uiteraard is het mogelijk om dit extra toe te voegen.

Opdrachtbevestiging
Wanneer jullie akkoord gaan met de offerte stel ik een opdrachtbevestiging op met daarin een samenvatting van alle afspraken. Hierin staat bijvoorbeeld hoe laat ik waar aanwezig ben en hoe laat ik weer wegga, het type album dat gekozen is en de eventuele extra’s. Eigenlijk alle info die nodig is om verrassingen achteraf te voorkomen. De opdracht is bevestigd na een aanbetaling van € 250. Deze aanbetaling wordt verrekend op de eindnota. Betaling van het resterende bedrag graag per bank binnen drie weken na de bruiloft.

De dag zelf…
Op de trouwdag zelf probeer ik zo min mogelijk op te vallen en als een daggast op te gaan in de groep mensen. Ik zal dan ook niet onnodig mensen aansturen of positioneren voor een bepaalde foto. Ik ga casual maar netjes gekleed (donkere jeans, net onopvallend overhemd) en als er een dresscode is zal ik me daar zoveel mogelijk aan houden. Voor de fotoreportage is vaak 1 tot 1,5 uur voldoende, excl. reistijd naar de reportagelocatie. Ik raad altijd aan om een alternatieve locatie te zoeken voor wanneer het erg slecht weer is. Het moet overigens wel erg hard regenen wil het buiten niet lukken.

Maaltijden op de trouwdag
Ik ben ook maar een mens, en van hard werken krijg je trek. Ik zou het dan ook zeer waarderen wanneer er een bescheiden lunch en/of diner geregeld is wanneer dit binnen de tijd valt dat ik aanwezig ben.

En wat wanneer ik door bijv. ziekte niet kan?
Het is gelukkig nog nooit gebeurd en dat wil ik graag zo lang mogelijk zo houden. Ik ben niet snel ziek, maar onoverkomelijk is het helaas niet dat ik door overmacht zoals een gebroken been, arm of ziekte niet in staat ben te komen fotograferen. In dat geval heb ik afspraken met een aantal collegafotografen welke qua stijl aansluiten op mijn werk die de fotografie-uren over kunnen nemen. De verdere nabewerking en afhandeling zal ik – indien mogelijk – verder zelf uitvoeren.

Online slideshow
Binnen drie dagen na de bruiloft stuur ik een link naar een online slideshow met daarin een voorproefje van de reportagefoto’s. Leuk om te versturen naar vrienden/familie of om te delen via Facebook!

Digitale fotobestanden als downloads
De digitale fotobestanden worden binnen zes weken na de bruiloft geleverd via een strak vormgegeven online presentatie. En geen onhandige dvd die niet in een iPad past of usb-stick die je kwijtraakt, maar een verzorgde moderne online gallery waar je de foto’s tot minimaal een jaar kunt downloaden in hoge resolutie, en die je zelfs kan installeren als een eigen app op je telefoon of tablet. Plus de mogelijkheid om direct foto’s te delen via social media of door te sturen naar vrienden of familie. Jullie ontvangen tenminste 250 foto’s in hoge kwaliteit jpg (21 megapixel), per stuk vakkundig gecorrigeerd op kleur en contrast, zonder watermerk. Jullie zijn vrij om zelf foto’s te laten bijmaken en te vergroten voor eigen gebruik. Uiteraard kan ik ook afdrukken en uitvergrotingen verzorgen.

Hoogwaardige albums
Ik lever strak vormgegeven, hoogwaardige trouwalbums gedrukt op traditioneel fotopapier of op speciaal fine-art papier, leverbaar in 28×28, 30×30 of 34×28 cm. Het album bevat een reëel aantal van tenminste 50 pagina’s (25 spreads) en biedt plaats voor zo'n 90 foto’s. De keuze voor het omslag hebben we vooraf al gemaakt, of maken we na het sturen van de eerste drukproef via e-mail. Deze drukproef ontvangen jullie binnen acht weken na de bruiloft. Na deze drukproef hebben jullie de gelegenheid evt. foto’s te wisselen.

Publicatie op mijn website/blog
Tot slot zou ik graag enkele foto’s uit de reportage tonen op mijn portfoliowebsite en/of blog. Zo kan ik aan potentiële toekomstige klanten laten zien wat ik zoal gedaan heb. Waarschijnlijk zijn jullie zo ook bij mij terechtgekomen. Willen jullie liever niet dat ik jullie foto’s gebruik op mijn website, geef dit dan a.u.b. van te voren duidelijk aan.


Op alle rechtsbetrekkingen zijn de Algemene Voorwaarden van DuPho van toepassing, welke zijn gedeponeerd bij de rechtbank Amsterdam onder nummer 66/2016. Ook op deze tekst berust copyright. Superleuk wanneer je zelf ook trouwfotograaf bent, maar wees s.v.p. origineel en kopieer niet ongevraagd mijn teksten.